PROGRAMAÇÃO - 30/11/24 - PRESENCIAL
CAMPUS VIA CENTRO UBERLÂNDIA
8h às 8:30: Café da manhã, recepção
8:30 às 12:00: Comunicação Oral e Poster
12:00 às 13:30: Almoço
13:30 às 14:30: Exposição de produtos educacionais
14:30 às 14:50: Apresentação cultural
14:50 - 17:00: Anfiteatro (sala 246)
• Conferência de Encerramento
• Prof.ª Dr.ª Vanessa Matos dos Santos - FACED/UFU
EIXO 1: HISTÓRIA E FILOSOFIA DA EDUCAÇÃO
EIXO 3: EDUCAÇÃO INFANTIL E ALFABETIZAÇÃO
EIXO 5: ÁREA DE LINGUAGENS
SALA 220
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof. Dr. José Carlos Souza Araújo; Prof. Dr. Wenceslau Gonçalves Neto; Prof. Dr. Gustavo Araújo
Batista
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof.ª Dr.ª Adriana Auxiliadora Martins; Prof.ª Dr.ª Neire Márcia da Cunha; Prof.ª Dr.ª Giseli Cristina do Vale Gatti
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof. Dr. Osvaldo Freitas de Jesus; Prof. Dr. Thiago Reis dos Santos; Prof.ª Ms. Larissa Maciel
MONITOR: Lara Brogio
|
NOME |
HORÁRIO DE APRESENTAÇÃO |
TÍTULO |
1 |
Edmar Tiago Rios |
8:30 - 8:50 |
MATEMÁTICA E FUTSAL: CONEXÕES EM MOVIMENTO |
2 |
Francisco Wagner Balbino de Oliveira |
8:50 - 9:10 |
GUIA DE ORIENTAÇÃO EM PROFISSÕES TECNOLÓGICAS PARA ALUNOS DO ENSINO MÉDIO |
3 |
Lunara Martins Cardoso Silveira |
9:10 - 9:30 |
AUTONOMIA NA ESCOLA CARTAS - RELATOS DE VIDA QUERO OUVIR, CONHECER E ADMIRAR SUA HISTÓRIA |
4 |
Maria De Fátima Rodrigues De Sousa |
9:30 - 9:50 |
CADERNO DE ATIVIDADES LÚDICAS E CRIATIVAS PARA O ENSINO DA MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL |
5 |
Paula Ribeiro Carvalho Lima |
9:50 - 10:10 |
USO DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NA CONSTRUÇÃO DE TEXTOS NARRATIVOS NO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
6 |
Sônia Lopes Alves Do Amaral |
10:10 - 10:30 |
SCRATCHLAB-TELAS E TRILHAS |
7 |
Danilo Abdala Vieira |
10:30 - 10:50 |
MEMÓRIAS DE UM MESTRE: JIGORO KANO, O CRIADOR DO JUDÔ |
EIXO 2: POLÍTICAS PÚBLICAS, PLANEJAMENTO, GESTÃO E AVALIAÇÃO
EIXO 9: ERER - EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS
SALA: 221
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof. Dr. Marcelo Soares Pereira da Silva; Prof. Dr. Eloy Alves Filho; Prof. Dr. Adelino José de Carvalho
Dias; Prof.ª Dr.ª Thaísa Haber Faleiros
MONITOR: Fabricia Ferreira Mota
|
NOME |
HORÁRIO DE APRESENTAÇÃO |
TÍTULO |
1 |
Adilson Caetano da Silva |
8:30 - 8:50 |
EMENDA CONSTITUCIONAL 95/16, ESTADO DEMOCRÁTICO DE DIREITO E EDUCAÇÃO: DIFERENTES VOZES, DESAFIOS E PROPOSIÇÕES |
2 |
Fabricia Ferreira Mota |
8:50 - 9:10 |
GESTÃO ESCOLAR EFICIENTE E PRÁTICAS DOCENTES TRANSFORMADORAS: AÇÕES E ESTRATÉGIAS NO ENSINO MÉDIO DA SRE DE JANUÁRIA/MG |
3 |
Lilia Aparecida Andrade Leite |
9:10 - 9:30 |
PROPOSTA PEDAGÓGICA DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA DA REDE PÚBLICA ESTADUAL - SEE / SRE PARACATU-MG |
4 |
Marcos Antonio Franco Petraglia Filho |
9:30 - 9:50 |
E-BOOK: PRÁTICAS PEDAGÓGICAS PARA IMPLEMENTAÇÃO DA LEI 10.639/03: CAMINHOS PARA UMA EDUCAÇÃO ANTIRRACISTA NO ENSINO MÉDIO |
5 |
Maria Aparecida Viana Cabrobo |
9:50 - 10:10 |
BOLETIM INFORMATIVO: AVALIAÇÃO EXTERNA EM DEBATE |
6 |
Marlice Aparecida da Fonseca Jesuino |
10:10 - 10:30 |
ACIDENTES COM ANIMAIS PEÇONHENTOS NO MUNICÍPIO DE UBERLÂNDIA-MG: proposta de prevenções e cuidados para escolas de educação básica |
EIXO 4: EDUCAÇÃO POPULAR, DIVERSIDADE E INCLUSÃO
SALA: 222
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof.ª Dr.ª Adriana Marques Aidar; Prof. Dr. Tiago Zanquêta de Souza; Prof.ª Dr.ª Fernanda Telles Marques; Prof.ª Dr.ª Gercina Santana Novais
MONITOR: Débora Martins
|
NOME |
HORÁRIO DE APRESENTAÇÃO |
TÍTULO |
1 |
Aline Lucas Barroso Viana |
8:30 - 8:50 |
A TRAVESSIA: DESMASCARANDO A INTROMISSÃO DO NEOLIBERALISMO NA EDUCAÇÃO |
2 |
Carmeliana Pacheco Da Silva |
8:50 - 9:10 |
A EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS POR MEIO DA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS |
3 |
Cristiano Silva Ribeiro |
9:10 - 9:30 |
ENSINO DE LIBRAS PARA ALUNOS OUVINTES NA EDUCAÇÃO BÁSICA EM UBERLÂNDIA - UMA PROPOSTA DIDÁTICA E TECNOLÓGICA |
4 |
Júnio César Gonçalves |
9:30 - 9:50 |
A EVASÃO ESCOLAR NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA) NOS CESECS DE MINAS GERAIS: ANÁLISE DAS CAUSAS, DESAFIOS E CONSEQUÊNCIAS |
5 |
Josinete Maria De Oliveira Ribeiro |
9:50 - 10:10 |
A TRAJETÓRIA ACADÊMICA E PROFISSIONAL DE INDIVÍDUO SURDO EM UBERLÂNDIA (MG): LIMITES E POSSIBILIDADES |
6 |
Júnia Tuelher Fraga |
10:10 - 10:30 |
AS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM NO CAMPO DA EDUCAÇÃO POPULAR: Nas trilhas por uma educação emancipatória |
7 |
Laicy Aparecida Gomes de Oliveira |
10:30 - 10:50 |
O JOGO DIGITAL COMO FACILITADOR DO ENSINO DA LEITURA E DA ESCRITA DE ALUNOS AUTISTAS DO 5º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
EIXO 6: ÁREA DE MATEMÁTICA E CIÊNCIAS
SALA: 223
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof. Dr. Ricardo Baratella; Prof.ª Dr.ª Marilene Ribeiro Resende; Prof. Dr. Euclides Antônio Pereira de Lima
MONITOR: Maria Júlia de Medeiros
|
NOME |
HORÁRIO DE APRESENTAÇÃO |
TÍTULO |
1 |
Carolina Peixoto Moraes |
8:30 - 8:50 |
EXPLORANDO ESTATÍSTICA COM JULIETA E GORETE: CÃEZINHOS E BEM ESTAR |
2 |
Maísa Pereira Gonçalves |
8:50 - 9:10 |
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO PEAC - PROGRAMA ESCOLA ÁGUA CIDADÃ |
3 |
Marcos Túlio Vidal Borges |
9:10 - 9:30 |
ATIVIDADES PRÁTICAS POR MEIO DE SEQUÊNCIAS DE ENSINO INVESTIGATIVAS: POSSIBILIDADES PARA ENSINAR E APRENDER CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II |
4 |
Maria Júlia de Medeiros |
9:30 - 9:50 |
PROBLEMATECA DA MULTIPLICAÇÃO: EXPLORANDO OS 4 SIGNIFICADOS |
5 |
Mariane Ferreira Morlin |
9:50 - 10:10 |
EDUCAÇÃO FINANCEIRA: sua importância no Ensino Médio |
6 |
Renato José Fernandes |
10:10 - 10:30 |
SEQUÊNCIA DIDÁTICA NA FÍSICA ESCOLAR: RÁDIO DE GALENA E O ENSINO DE ONDAS E ELETROMAGNETISMO |
7 |
Rivia Arantes Martins |
10:30 - 10:50 |
DESENVOLVIMENTO DE UMA SITUAÇÃO DE ESTUDO SOBRE O TEMA ÁGUA PARA AS AULAS DE QUÍMICA DO ENSINO MÉDIO |
8 |
Tatiana Olício |
10:50 - 11:10 |
OS PRIMEIROS PASSOS COM A ESTATÍSTICA |
EIXO 7: ÁREA DE CIÊNCIAS HUMANAS E SOCIAIS
EIXO 8: FORMAÇÃO, DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL E TRABALHO DOCENTE
SALA: 224
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof.ª Dr.ª Adriana Rodrigues; Prof.ª Dr.ª Selva Guimarães; Prof. Dr. Stenio Souza Marques; Prof.ª Dr.ª Adriana Rodrigues
PROFESSORES RESPONSÁVEIS: Prof.ª Dr.ª Valeska Guimarães Rezende da Cunha; Prof.ª Dr.ª Vânia Maria de Oliveira Vieira; Prof. Dr. Cilson César Fagiani
MONITOR: Chayene Arantes Cotrin
|
NOME |
HORÁRIO DE APRESENTAÇÃO |
TÍTULO |
1 |
Chayene Arantes Cotrin |
8:30 - 8:50 |
DESENVOLVIMENTO DE UM JOGO DE TABULEIRO COLABORATIVO SOBRE METODOLOGIAS ATIVAS COMO RECURSO PEDAGÓGICO PARA PROFESSORES DA EDUCAÇÃO BÁSICA |
2 |
Cleonice Batista Da Silva |
8:50 - 9:10 |
SABERES E PRÁTICAS DOCENTES DURANTE A PANDEMIA COVID-19 EM MINAS GERAIS |
3 |
Cristina Defensor Macedo |
9:10 - 9:30 |
GUIA DE BOAS PRÁTICAS DE ATENDIMENTO AOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO: TECNOLOGIAS DIGITAIS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO |
4 |
Daniela Divina Soares Silva |
9:30 - 9:50 |
Currículo e identidade cultural: perspectivas e desafios na educação contemporânea |
5 |
Danilo Américo Pereira da Silva |
9:50 - 10:10 |
QUADROS & DADOS: UM MANUAL PARA USAR O JOGO DE RPG NAS AULAS DE HISTÓRIA |
6 |
Eliane Alves Silva |
10:10 - 10:30 |
PROPOSTA FORMATIVA TECNOLOGIA E ENSINO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES |
7 |
Wendel de Brito Silva |
10:30 - 10:50 |
PRÁTICAS DOCENTES DOS PROFESSORES DE APOIO DA SRE DE UBERLÂNDIA: METODOLOGIAS, ESTRATÉGIAS E AÇÕES EDUCATIVAS NA EDUCAÇÃO BÁSICA |
EXPOSIÇÃO DE PRODUTOS EDUCACIONAIS
LOCAL: Hall próximo ao anfiteatro
HORÁRIO: 13:30 às 14:30
PROFESSORA RESPONSÁVEL: Sandra Gonçalves Vilas Bôas
|
NOME |
TÍTULO DO PRODUTO EDUCACIONAL |
1 |
Adelita Pfeifer Pimentel |
BOLETIM INFORMATIVO: DEBATES |
2 |
Aline Lucas Barroso Viana |
A TRAVESSIA: DESMASCARANDO A INTROMISSÃO DO NEOLIBERALISMO NA EDUCAÇÃO |
3 |
Carmeliana Pacheco Da Silva |
A EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS POR MEIO DA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS |
4 |
Carolina Peixoto Moraes |
EXPLORANDO ESTATÍSTICA COM JULIETA E GORETE: CÂEZINHOS E BEM ESTAR |
5 |
Cristina Defensor Macedo |
GUIA DE BOAS PRÁTICAS DE ATENDIMENTO AOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO: TECNOLOGIAS DIGITAIS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO |
6 |
Danilo Américo Pereira Da Silva |
QUADROS & DADOS: UM MANUAL PARA USAR O JOGO DE RPG NAS AULAS DE HISTÓRIA |
7 |
Edmar Tiago Rios |
MATEMÁTICA E FUTSAL: CONEXÕES EM MOVIMENTO |
8 |
Eliane Alves Silva |
PROPOSTA FORMATIVA: TECNOLOGIA E ENSINO NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES |
9 |
Josinete Maria De Oliveira Ribeiro |
A TRAJETÓRIA ACADÊMICA E PROFISSIONAL DE INDIVÍDUO SURDO EM UBERLÂNDIA (MG): LIMITES E POSSIBILIDADES |
10 |
Júnia Tuelher Fraga |
AS DIFICULDADES DE APRENDIZAGEM NO CAMPO DA EDUCAÇÃO POPULAR: NAS TRILHAS POR UMA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
11 |
Marcos Túlio Vidal Borges |
ATIVIDADES PRÁTICAS POR MEIO DE SEQUÊNCIAS DE ENSINO INVESTIGATIVAS: POSSIBILIDADES PARA ENSINAR E APRENDER CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II |
12 |
Mariane Ferreira Morlin |
EDUCAÇÃO FINANCEIRA: SUA IMPORTÂNCIA NO ENSINO MÉDIO |
13 |
Maria Aparecida Viana Cabrobo |
BOLETIM INFORMATIVO: AVALIAÇÃO EXTERNA EM DEBATE |
14 |
Renato Máximo Coutinho |
FIRE DANCING: UM PROTÓTIPO EDUCACIONAL INTERATIVO PARA ANÁLISE DE ONDAS SONORAS E DINÂMICA DOS GASES. LOCAL: LABORATÓRIO DE FÍSICA |
15 |
Sandra Gonçalves Vilas Bôas e Selva Guimarães |
DOCÊNCIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: PESQUISAS, METODOLOGIAS E PROJETOS DE ENSINO |
16 |
Sônia Lopes Alves Do Amaral |
SCRATCHLAB - TELAS E TRILHAS |
17 |
Tatiana Olicio Lopes |
PRIMEIROS PASSOS COM A ESTATÍSTICA |
PROGRAMACIÓN - 30/11/24 - PRESENCIAL
CAMPUS VÍA CENTRO UBERLÂNDIA
8h às 8:30: Desayuno, recepción
8:30 às 12:00: Comunicación Oral y Póster
12:00 às 13:30: Almuerzo
13:30 às 14:30: Exposición de productos educativos
14:30 às 14:50: Presentación cultural
14:50 - 17:00: Anfiteatro (sala 246)
• Conferencia de Cierre
• Prof.ª Dr.ª Vanessa Matos dos Santos - FACED/UFU
EJE 1: HISTORIA Y FILOSOFÍA DE LA EDUCACIÓN
EJE 3: EDUCACIÓN INFANTIL Y ALFABETIZACIÓN
EJE 5: ÁREA DE LENGUAS
SALA 220
PROFESORES RESPONSABLES: Prof. Dr. José Carlos Souza Araújo; Prof. Dr. Wenceslau Gonçalves Neto; Prof. Dr. Gustavo Araújo Batista
PROFESORES RESPONSABLES: Prof.ª Dr.ª Adriana Auxiliadora Martins; Prof.ª Dr.ª Neire Márcia da Cunha; Prof.ª Dr.ª Giseli Cristina do Vale Gatti
PROFESORES RESPONSABLES: Prof. Dr. Osvaldo Freitas de Jesus; Prof. Dr. Thiago Reis dos Santos; Prof.ª Ms. Larissa Maciel
MONITOR: Lara Brogio
|
NOMBRE |
HORARIO DE PRESENTACIÓN |
TÍTULO |
1 |
Edmar Tiago Rios |
8:30 - 8:50 |
MATEMÁTICA Y FUTSAL: CONEXIONES EN MOVIMIENTO |
2 |
Francisco Wagner Balbino de Oliveira |
8:50 - 9:10 |
GUÍA DE ORIENTACIÓN EN PROFESIONES TECNOLÓGICAS PARA ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN SECUNDARIA |
3 |
Lunara Martins Cardoso Silveira |
9:10 - 9:30 |
AUTONOMÍA EN LA ESCUELA CARTAS - RELATOS DE VIDA QUIERO ESCUCHAR, CONOCER Y ADMIRAR TU HISTORIA |
4 |
Maria De Fátima Rodrigues De Sousa |
9:30 - 9:50 |
CUADERNO DE ACTIVIDADES LÚDICAS Y CREATIVAS PARA LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA EDUCACIÓN INFANTIL |
5 |
Paula Ribeiro Carvalho Lima |
9:50 - 10:10 |
USO DE RECURSOS TECNOLÓGICOS EN LA CONSTRUCCIÓN DE TEXTOS NARRATIVOS EN EL 6º GRADO DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA |
6 |
Sônia Lopes Alves Do Amaral |
10:10 - 10:30 |
SCRATCHLAB-PANTALLAS Y SENDEROS |
7 |
Danilo Abdala Vieira |
10:30 - 10:50 |
MEMORIAS DE UN MAESTRO: JIGORO KANO, EL CREADOR DEL JUDÔ |
EJE 2: POLÍTICAS PÚBLICAS, PLANIFICACIÓN, GESTIÓN Y EVALUACIÓN
EJE 9: ERER - EDUCACIÓN PARA LAS RELACIONES ÉTNICO-RACIALES
SALA: 221
PROFESORES RESPONSABLES: Prof. Dr. Marcelo Soares Pereira da Silva; Prof. Dr. Eloy Alves Filho; Prof. Dr. Adelino José de Carvalho Dias; Prof.ª Dr.ª Thaísa Haber Faleiros
MONITOR: Fabricia Ferreira Mota
|
NOMBRE |
HORARIO DE PRESENTACIÓN |
TÍTULO |
1 |
Adilson Caetano da Silva |
8:30 - 8:50 |
ENMIENDA CONSTITUCIONAL 95/16, ESTADO DEMOCRÁTICO DE DERECHO Y EDUCACIÓN: DIFERENTES VOCES, DESAFÍOS Y PROPUESTAS |
2 |
Fabricia Ferreira Mota |
8:50 - 9:10 |
GESTIÓN ESCOLAR EFICIENTE Y PRÁCTICAS DOCENTES TRANSFORMADORAS: ACCIONES Y ESTRATEGIAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA DE LA SRE DE JANUÁRIA/MG |
3 |
Lilia Aparecida Andrade Leite |
9:10 - 9:30 |
PROPUESTA PEDAGÓGICA DE FORMACIÓN DE DOCENTES DE LA EDUCACIÓN BÁSICA DE LA RED PÚBLICA ESTATAL - SEE / SRE PARACATU-MG |
4 |
Marcos Antonio Franco Petraglia Filho |
9:30 - 9:50 |
E-BOOK: PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS PARA LA IMPLEMENTACIÓN DE LA LEY 10.639/03: CAMINOS HACIA UNA EDUCACIÓN ANTIRRACISTA EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA |
5 |
Maria Aparecida Viana Cabrobo |
9:50 - 10:10 |
BOLETÍN INFORMATIVO: EVALUACIÓN EXTERNA EN DEBATE |
6 |
Marlice Aparecida da Fonseca Jesuino |
10:10 - 10:30 |
ACCIDENTES CON ANIMALES VENENOSOS EN EL MUNICIPIO DE UBERLÂNDIA-MG: propuesta de prevención y cuidados para escuelas de educación básica |
EJE 4: EDUCACIÓN POPULAR, DIVERSIDAD E INCLUSIÓN
SALA: 222
PROFESORES RESPONSABLES: Prof.ª Dr.ª Adriana Marques Aidar; Prof. Dr. Tiago Zanquêta de Souza; Prof.ª Dr.ª Fernanda Telles Marques; Prof.ª Dr.ª Gercina Santana Novais
MONITOR: Débora Martins
|
NOMBRE |
HORARIO DE PRESENTACIÓN |
TÍTULO |
1 |
Aline Lucas Barroso Viana |
8:30 - 8:50 |
LA TRAVESÍA: DESCUBRIENDO LA INTROMISIÓN DEL NEOLIBERALISMO EN LA EDUCACIÓN |
2 |
Carmeliana Pacheco Da Silva |
8:50 - 9:10 |
LA EDUCACIÓN FINANCIERA EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS MEDIANTE LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS |
3 |
Cristiano Silva Ribeiro |
9:10 - 9:30 |
ENSEÑANZA DE LENGUA DE SEÑAS BRASILEÑAS (LIBRAS) PARA ESTUDIANTES OYENTES EN LA EDUCACIÓN BÁSICA EN UBERLÂNDIA - UNA PROPUESTA DIDÁCTICA Y TECNOLÓGICA |
4 |
Júnio César Gonçalves |
9:30 - 9:50 |
LA EVASIÓN ESCOLAR EN LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS (EJA) EN LOS CESECS DE MINAS GERAIS: ANÁLISIS DE LAS CAUSAS, DESAFÍOS Y CONSECUENCIAS |
5 |
Josinete Maria De Oliveira Ribeiro |
9:50 - 10:10 |
LA TRAJECTORIA ACADÉMICA Y PROFESIONAL DE UNA PERSONA SORDA EN UBERLÂNDIA (MG): LÍMITES Y POSIBILIDADES |
6 |
Júnia Tuelher Fraga |
10:10 - 10:30 |
LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN EL ÁMBITO DE LA EDUCACIÓN POPULAR: En los senderos hacia una educación emancipadora |
7 |
Laicy Aparecida Gomes de Oliveira |
10:30 - 10:50 |
EL JUEGO DIGITAL COMO FACILITADOR DEL ENSEÑANZA DE LA LECTURA Y LA ESCRITURA DE ALUMNOS AUTISTAS DE 5º AÑO DE EDUCACIÓN PRIMARIA |
EJE 6: ÁREA DE MATEMÁTICAS Y CIENCIAS
SALA: 223
PROFESORES RESPONSABLES: Prof. Dr. Ricardo Baratella; Prof.ª Dr.ª Marilene Ribeiro Resende; Prof. Dr. Euclides Antônio Pereira de Lima
MONITOR: Maria Júlia de Medeiros
|
NOMBRE |
HORARIO DE PRESENTACIÓN |
TÍTULO |
1 |
Carolina Peixoto Moraes |
8:30 - 8:50 |
EXPLORANDO ESTADÍSTICA CON JULIETA Y GORETE: PERRITOS Y BIENESTAR |
2 |
Maísa Pereira Gonçalves |
8:50 - 9:10 |
PROYECTO POLÍTICO PEDAGÓGICO PEAC - PROGRAMA ESCUELA AGUA CIUDADANA |
3 |
Marcos Túlio Vidal Borges |
9:10 - 9:30 |
ACTIVIDADES PRÁCTICAS A TRAVÉS DE SECUENCIAS DE ENSEÑANZA INVESTIGATIVAS: POSIBILIDADES PARA ENSEÑAR Y APRENDER CIENCIAS EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA II |
4 |
Maria Júlia de Medeiros |
9:30 - 9:50 |
PROBLEMATECA DE LA MULTIPLICACIÓN: EXPLORANDO LOS CUATRO SIGNIFICADOS |
5 |
Mariane Ferreira Morlin |
9:50 - 10:10 |
EDUCACIÓN FINANCIERA: su importancia en la Educación Secundaria |
6 |
Renato José Fernandes |
10:10 - 10:30 |
SECUENCIA DIDÁCTICA EN LA FÍSICA ESCOLAR: RADIO DE GALENA Y LA ENSEÑANZA DE ONDAS Y ELECTROMAGNETISMO |
7 |
Rivia Arantes Martins |
10:30 - 10:50 |
DESARROLLO DE UNA SITUACIÓN DE ESTUDIO SOBRE EL TEMA DEL AGUA PARA LAS CLASES DE QUÍMICA DE LA EDUCACIÓN SECUNDARIA |
8 |
Tatiana Olício |
10:50 - 11:10 |
LOS PRIMEROS PASOS CON LA ESTADÍSTICA |
EJE 7: ÁREA DE CIENCIAS HUMANAS Y SOCIALES
EJE 8: FORMACIÓN, DESARROLLO PROFESIONAL Y TRABAJO DOCENTE
SALA: 224
PROFESORES RESPONSABLES: Prof.ª Dr.ª Adriana Rodrigues; Prof.ª Dr.ª Selva Guimarães; Prof. Dr. Stenio Souza Marques; Prof.ª Dr.ª Adriana Rodrigues
PROFESORES RESPONSABLES: Prof.ª Dr.ª Valeska Guimarães Rezende da Cunha; Prof.ª Dr.ª Vânia Maria de Oliveira Vieira; Prof. Dr. Cilson César Fagiani
MONITOR: Chayene Arantes Cotrin
|
NOMBRE |
HORARIO DE PRESENTACIÓN |
TÍTULO |
1 |
Chayene Arantes Cotrin |
8:30 - 8:50 |
DESARROLLO DE UN JUEGO DE MESA COLABORATIVO SOBRE METODOLOGÍAS ACTIVAS COMO RECURSO PEDAGÓGICO PARA PROFESORES DE EDUCACIÓN BÁSICA |
2 |
Cleonice Batista Da Silva |
8:50 - 9:10 |
ENSEÑANZA DE CONOCIMIENTOS Y PRÁCTICAS DURANTE LA PANDEMIA DE COVID-19 EN MINAS GERAIS |
3 |
Cristina Defensor Macedo |
9:10 - 9:30 |
GUIDE TO BEST PRACTICES FOR EDUCATORS' SUPPORT: DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES |
4 |
Daniela Divina Soares Silva |
9:30 - 9:50 |
Currículo e Identidad Cultural: Perspectivas y Desafíos en la Educación Contemporánea |
5 |
Danilo Américo Pereira da Silva |
9:50 - 10:10 |
CUADROS Y DATOS: UN MANUAL PARA USAR EL JUEGO DE RPG EN LAS CLASES DE HISTORIA |
6 |
Eliane Alves Silva |
10:10 - 10:30 |
PROPUESTA FORMATIVA TECNOLOGÍA Y ENSEÑANZA EN LA FORMACIÓN DE DOCENTES |
7 |
Wendel de Brito Silva |
10:30 - 10:50 |
PRÁCTICAS DOCENTES DE LOS PROFESORES DE APOYO DE LA SRE DE UBERLÂNDIA: METODOLOGÍAS, ESTRATEGIAS Y ACCIONES EDUCATIVAS EN LA EDUCACIÓN BÁSICA |
EXPOSICIÓN DE PRODUCTOS EDUCATIVOS
UBICACIÓN: Hall junto al anfiteatro
HORARIO: 13:30 às 14:30
PROFESOR RESPONSABLE: Sandra Gonçalves Vilas Bôas
|
NOMBRE |
TÍTULO DEL PRODUCTO EDUCATIVO |
1 |
Adelita Pfeifer Pimentel |
BOLETÍN INFORMATIVO: DEBATES |
2 |
Aline Lucas Barroso Viana |
EL CRUCE: DESENMASCARANDO LA INTROMISIÓN DEL NEOLIBERALISMO EN LA EDUCACIÓN |
3 |
Carmeliana Pacheco Da Silva |
EDUCACIÓN FINANCIERA EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS A TRAVÉS DE LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS |
4 |
Carolina Peixoto Moraes |
EXPLORANDO LA ESTADÍSTICA CON JULIETA Y GORETE: PERROS Y BIENESTAR |
5 |
Cristina Defensor Macedo |
GUÍA DE BUENAS PRÁCTICAS EN LA ATENCIÓN A LOS PROFESIONALES DE LA EDUCACIÓN: TECNOLOGÍAS DIGITALES DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN |
6 |
Danilo Américo Pereira Da Silva |
CUADROS & DADOS: UN MANUAL PARA USAR EL JUEGO DE RPG EN LAS CLASES DE HISTORIA |
7 |
Edmar Tiago Rios |
MATEMÁTICAS Y FUTSAL: CONEXIONES EN MOVIMIENTO |
8 |
Eliane Alves Silva |
PROPUESTA FORMATIVA: TECNOLOGÍA Y ENSEÑANZA EN LA FORMACIÓN DE DOCENTES |
9 |
Josinete Maria De Oliveira Ribeiro |
LA TRAYECTORIA ACADÉMICA Y PROFESIONAL DE UNA PERSONA SORDA EN UBERLÂNDIA (MG): LÍMITES Y POSIBILIDADES |
10 |
Júnia Tuelher Fraga |
LAS DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN EL ÁMBITO DE LA EDUCACIÓN POPULAR: EN LOS CAMINOS HACIA UNA EDUCACIÓN EMANCIPATORIA |
11 |
Marcos Túlio Vidal Borges |
ACTIVIDADES PRÁCTICAS MEDIANTE SECUENCIAS DE ENSEÑANZA INVESTIGATIVA: POSIBILIDADES PARA ENSEÑAR Y APRENDER CIENCIAS EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA |
12 |
Mariane Ferreira Morlin |
EDUCACIÓN FINANCIERA: SU IMPORTANCIA EN LA EDUCACIÓN SECUNDARIA |
13 |
Maria Aparecida Viana Cabrobo |
BOLETÍN INFORMATIVO: EVALUACIÓN EXTERNA EN DEBATE |
14 |
Renato Máximo Coutinho |
DANZA DEL FUEGO: UN PROTOTIPO EDUCATIVO INTERACTIVO PARA EL ANÁLISIS DE ONDAS SONORAS Y DINÁMICA DE GASES. UBICACIÓN: LABORATORIO DE FÍSICA |
15 |
Sandra Gonçalves Vilas Bôas e Selva Guimarães |
ENSEÑANZA EN EDUCACIÓN BÁSICA: INVESTIGACIÓN, METODOLOGÍAS Y PROYECTOS DOCENTES |
16 |
Sônia Lopes Alves Do Amaral |
SCRATCHLAB - PANTALLAS Y SENDEROS |
17 |
Tatiana Olicio Lopes |
PRIMEROS PASOS CON LA ESTADÍSTICA |
PROGRAM - 11/30/24 - IN PERSON
VIA CENTRO CAMPUS UBERLÂNDIA
8h às 8:30: Breakfast, reception
8:30 às 12:00: Oral Communication and Poster
12:00 às 13:30: Lunch
13:30 às 14:30: Exhibition of educational products
14:30 às 14:50: Cultural presentation
14:50 - 17:00: Amphitheater (room 246)
• Closing Conference
• Prof.ª Dr.ª Vanessa Matos dos Santos - FACED/UFU
AXIS 1: HISTORY AND PHILOSOPHY OF EDUCATION
AXIS 3: EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND LITERACY
AXIS 5: LANGUAGE AREA
ROOM 220
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof. Dr. José Carlos Souza Araújo; Prof. Dr. Wenceslau Gonçalves Neto; Prof. Dr. Gustavo Araújo Batista
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof.ª Dr.ª Adriana Auxiliadora Martins; Prof.ª Dr.ª Neire Márcia da Cunha; Prof.ª Dr.ª Giseli Cristina do Vale Gatti
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof. Dr. Osvaldo Freitas de Jesus; Prof. Dr. Thiago Reis dos Santos; Prof.ª Ms. Larissa Maciel
MONITOR: Lara Brogio
|
NAME |
PRESENTATION TIME |
TITLE |
1 |
Edmar Tiago Rios |
8:30 - 8:50 |
MATHEMATICS AND FUTSAL: CONNECTIONS IN MOTION |
2 |
Francisco Wagner Balbino de Oliveira |
8:50 - 9:10 |
GUIDE FOR ORIENTING TECHNOLOGICAL PROFESSIONS FOR HIGH SCHOOL STUDENTS |
3 |
Lunara Martins Cardoso Silveira |
9:10 - 9:30 |
AUTONOMY IN SCHOOL LETTERS - LIFE STORIES I WANT TO HEAR, KNOW, AND ADMIRE YOUR STORY |
4 |
Maria De Fátima Rodrigues De Sousa |
9:30 - 9:50 |
WORKBOOK OF PLAYFUL AND CREATIVE ACTIVITIES FOR TEACHING MATHEMATICS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION |
5 |
Paula Ribeiro Carvalho Lima |
9:50 - 10:10 |
USE OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN THE CONSTRUCTION OF NARRATIVE TEXTS IN THE 6TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL |
6 |
Sônia Lopes Alves Do Amaral |
10:10 - 10:30 |
SCRATCHLAB-SCREENS AND TRAILS |
7 |
Danilo Abdala Vieira |
10:30 - 10:50 |
MEMORIES OF A MASTER: JIGORO KANO, THE CREATOR OF JUDO |
AXIS 2: PUBLIC POLICIES, PLANNING, MANAGEMENT, AND EVALUATION
AXIS 9: ERER - EDUCATION FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS
ROOM: 221
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof. Dr. Marcelo Soares Pereira da Silva; Prof. Dr. Eloy Alves Filho; Prof. Dr. Adelino José de Carvalho Dias; Prof.ª Dr.ª Thaísa Haber Faleiros
MONITOR: Fabricia Ferreira Mota
|
NAME |
PRESENTATION TIME |
TITLE |
1 |
Adilson Caetano da Silva |
8:30 - 8:50 |
CONSTITUTIONAL AMENDMENT 95/16, DEMOCRATIC STATE OF LAW AND EDUCATION: DIFFERENT VOICES, CHALLENGES, AND PROPOSALS |
2 |
Fabricia Ferreira Mota |
8:50 - 9:10 |
EFFICIENT SCHOOL MANAGEMENT AND TRANSFORMATIVE TEACHING PRACTICES: ACTIONS AND STRATEGIES IN SECONDARY EDUCATION AT SRE JANUÁRIA/MG |
3 |
Lilia Aparecida Andrade Leite |
9:10 - 9:30 |
PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR THE TRAINING OF TEACHERS IN BASIC EDUCATION OF THE STATE PUBLIC NETWORK - SEE / SRE PARACATU-MG |
4 |
Marcos Antonio Franco Petraglia Filho |
9:30 - 9:50 |
E-BOOK: PEDAGOGICAL PRACTICES FOR THE IMPLEMENTATION OF LAW 10.639/03: PATHWAYS TO ANTIRACIST EDUCATION IN HIGH SCHOOL |
5 |
Maria Aparecida Viana Cabrobo |
9:50 - 10:10 |
NEWSLETTER: EXTERNAL ASSESSMENT IN DEBATE |
6 |
Marlice Aparecida da Fonseca Jesuino |
10:10 - 10:30 |
ACCIDENTS WITH VENOMOUS ANIMALS IN THE MUNICIPALITY OF UBERLÂNDIA-MG: proposal for prevention and care for basic education schools |
AXIS 4: POPULAR EDUCATION, DIVERSITY, AND INCLUSION
ROOM: 222
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof.ª Dr.ª Adriana Marques Aidar; Prof. Dr. Tiago Zanquêta de Souza; Prof.ª Dr.ª Fernanda Telles Marques; Prof.ª Dr.ª Gercina Santana Novais
MONITOR: Débora Martins
|
NAME |
PRESENTATION TIME |
TITLE |
1 |
Aline Lucas Barroso Viana |
8:30 - 8:50 |
THE CROSSING: UNMASKING THE NEOLIBERALISM INTERFERENCE IN EDUCATION |
2 |
Carmeliana Pacheco Da Silva |
8:50 - 9:10 |
FINANCIAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION THROUGH PROBLEM SOLVING |
3 |
Cristiano Silva Ribeiro |
9:10 - 9:30 |
TEACHING BRAZILIAN SIGN LANGUAGE (LIBRAS) TO HEARING STUDENTS IN BASIC EDUCATION IN UBERLÂNDIA - A DIDACTIC AND TECHNOLOGICAL PROPOSAL |
4 |
Júnio César Gonçalves |
9:30 - 9:50 |
SCHOOL EVASION IN YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) IN THE CESECS OF MINAS GERAIS: ANALYSIS OF CAUSES, CHALLENGES, AND CONSEQUENCES |
5 |
Josinete Maria De Oliveira Ribeiro |
9:50 - 10:10 |
THE ACADEMIC AND PROFESSIONAL TRAJECTORY OF A DEAF INDIVIDUAL IN UBERLÂNDIA (MG): LIMITS AND POSSIBILITIES |
6 |
Júnia Tuelher Fraga |
10:10 - 10:30 |
LEARNING DIFFICULTIES IN THE FIELD OF POPULAR EDUCATION: On the paths to an emancipatory education |
7 |
Laicy Aparecida Gomes de Oliveira |
10:30 - 10:50 |
DIGITAL GAMES AS A FACILITATOR OF READING AND WRITING INSTRUCTION FOR AUTISTIC STUDENTS IN THE 5TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL |
AXIS 6: AREA OF MATHEMATICS AND SCIENCES
ROOM: 223
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof. Dr. Ricardo Baratella; Prof.ª Dr.ª Marilene Ribeiro Resende; Prof. Dr. Euclides Antônio Pereira de Lima
MONITOR: Maria Júlia de Medeiros
|
NAME |
PRESENTATION TIME |
TITLE |
1 |
Carolina Peixoto Moraes |
8:30 - 8:50 |
EXPLORING STATISTICS WITH JULIETA AND GORETE: PUPPIES AND WELL-BEING |
2 |
Maísa Pereira Gonçalves |
8:50 - 9:10 |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECT PEAC - CITIZEN WATER SCHOOL PROGRAM |
3 |
Marcos Túlio Vidal Borges |
9:10 - 9:30 |
HANDS-ON ACTIVITIES THROUGH INQUIRY-BASED TEACHING SEQUENCES: POSSIBILITIES FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE IN LOWER SECONDARY EDUCATION |
4 |
Maria Júlia de Medeiros |
9:30 - 9:50 |
MULTIPLICATION PROBLEM BANK: EXPLORING THE FOUR MEANINGS |
5 |
Mariane Ferreira Morlin |
9:50 - 10:10 |
FINANCIAL EDUCATION: its importance in High School |
6 |
Renato José Fernandes |
10:10 - 10:30 |
DIDACTIC SEQUENCE IN SCHOOL PHYSICS: GALENA RADIO AND THE TEACHING OF WAVES AND ELECTROMAGNETISM |
7 |
Rivia Arantes Martins |
10:30 - 10:50 |
DEVELOPMENT OF A STUDY SITUATION ON THE TOPIC OF WATER FOR HIGH SCHOOL CHEMISTRY CLASSES |
8 |
Tatiana Olício |
10:50 - 11:10 |
THE FIRST STEPS WITH STATISTICS |
AXIS 7: HUMAN AND SOCIAL SCIENCES AREA
AXIS 8: TEACHER EDUCATION, PROFESSIONAL DEVELOPMENT, AND TEACHING WORK
ROOM: 224
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof.ª Dr.ª Adriana Rodrigues; Prof.ª Dr.ª Selva Guimarães; Prof. Dr. Stenio Souza Marques; Prof.ª Dr.ª Adriana Rodrigues
RESPONSIBLE TEACHERS: Prof.ª Dr.ª Valeska Guimarães Rezende da Cunha; Prof.ª Dr.ª Vânia Maria de Oliveira Vieira; Prof. Dr. Cilson César Fagiani
MONITOR: Chayene Arantes Cotrin
|
NAME |
PRESENTATION TIME |
TITLE |
1 |
Chayene Arantes Cotrin |
8:30 - 8:50 |
DEVELOPMENT OF A COLLABORATIVE BOARD GAME ON ACTIVE METHODOLOGIES AS A PEDAGOGICAL RESOURCE FOR BASIC EDUCATION TEACHERS |
2 |
Cleonice Batista Da Silva |
8:50 - 9:10 |
TEACHING KNOWLEDGE AND PRACTICES DURING THE COVID-19 PANDEMIC IN MINAS GERAIS |
3 |
Cristina Defensor Macedo |
9:10 - 9:30 |
GUIDE TO BEST PRACTICES FOR EDUCATORS' SUPPORT: DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES |
4 |
Daniela Divina Soares Silva |
9:30 - 9:50 |
Curriculum and Cultural Identity: Perspectives and Challenges in Contemporary Education |
5 |
Danilo Américo Pereira da Silva |
9:50 - 10:10 |
QUADS & DATA: A MANUAL FOR USING RPG IN HISTORY LESSONS |
6 |
Eliane Alves Silva |
10:10 - 10:30 |
FORMATIVE PROPOSAL TECHNOLOGY AND TEACHING IN TEACHER EDUCATION |
7 |
Wendel de Brito Silva |
10:30 - 10:50 |
TEACHING PRACTICES OF SUPPORT TEACHERS FROM THE SRE OF UBERLÂNDIA: METHODOLOGIES, STRATEGIES, AND EDUCATIONAL ACTIONS IN BASIC EDUCATION |
EXHIBITION OF EDUCATIONAL PRODUCTS
LOCATION: Hall next to the amphitheater
TIME: 13:30 às 14:30
RESPONSIBLE TEACHER: Sandra Gonçalves Vilas Bôas
|
NAME |
TITLE OF THE EDUCATIONAL PRODUCT |
1 |
Adelita Pfeifer Pimentel |
NEWSLETTER: DEBATES |
2 |
Aline Lucas Barroso Viana |
THE CROSSING: UNMASKING THE INTRUSION OF NEOLIBERALISM IN EDUCATION |
3 |
Carmeliana Pacheco Da Silva |
FINANCIAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION THROUGH PROBLEM-SOLVING |
4 |
Carolina Peixoto Moraes |
EXPLORING STATISTICS WITH JULIETA AND GORETE: DOGS AND WELL-BEING |
5 |
Cristina Defensor Macedo |
GUIDE TO BEST PRACTICES IN SERVING EDUCATION PROFESSIONALS: DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES |
6 |
Danilo Américo Pereira Da Silva |
BOARDS & DICE: A MANUAL FOR USING RPG GAMES IN HISTORY CLASSES |
7 |
Edmar Tiago Rios |
MATHEMATICS AND FUTSAL: CONNECTIONS IN MOTION |
8 |
Eliane Alves Silva |
FORMATIVE PROPOSAL: TECHNOLOGY AND TEACHING IN TEACHER EDUCATION |
9 |
Josinete Maria De Oliveira Ribeiro |
THE ACADEMIC AND PROFESSIONAL TRAJECTORY OF A DEAF INDIVIDUAL IN UBERLÂNDIA (MG): LIMITATIONS AND POSSIBILITIES |
10 |
Júnia Tuelher Fraga |
LEARNING DIFFICULTIES IN THE FIELD OF POPULAR EDUCATION: ON THE PATHS TOWARDS AN EMANCIPATORY EDUCATION |
11 |
Marcos Túlio Vidal Borges |
PRACTICAL ACTIVITIES THROUGH INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCES: POSSIBILITIES FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE IN MIDDLE SCHOOL |
12 |
Mariane Ferreira Morlin |
FINANCIAL EDUCATION: ITS IMPORTANCE IN HIGH SCHOOL |
13 |
Maria Aparecida Viana Cabrobo |
NEWSLETTER: EXTERNAL ASSESSMENT IN DEBATE |
14 |
Renato Máximo Coutinho |
FIRE DANCING: AN INTERACTIVE EDUCATIONAL PROTOTYPE FOR ANALYZING SOUND WAVES AND GAS DYNAMICS. LOCATION: PHYSICS LABORATORY |
15 |
Sandra Gonçalves Vilas Bôas e Selva Guimarães |
TEACHING IN BASIC EDUCATION: RESEARCH, METHODOLOGIES, AND TEACHING PROJECTS |
16 |
Sônia Lopes Alves Do Amaral |
SCRATCHLAB - SCREENS AND TRACKS |
17 |
Tatiana Olicio Lopes |
FIRST STEPS WITH STATISTICS |