Estructura Curricular de la Maestría Profesional en Educación
Curricular Structure of the Professional Master's Degree in Education
RESOLUÇÃO Nº 001/2024, DO COLEGIADO DO PPGPE
Dispõe sobre a Estrutura Curricular do Mestrado Profissional em Formação Docente para a Educação Básica e revoga o disposto na Resolução do Colegiado do PPGEP 001/2023
CONSIDERANDO que a proposta de reforma e adapatações curriculares do Mestrado Profissional em Formação Docente para a Educação Básica ao Doutorado Profissional em Educação, foi discutida e aprovada pelo Colegiado do Programa, em reunião realizada em 19 de outubro de 2023;
CONSIDERANDO o disposto na Resolução n.230/23, aprovada pelo Conselho Universitario da Uniube, em 19 de dezembro de 2023, sobre a aprovação de alterações e atualizações do Regulamento do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campus de Uberlândia, da Universidade de Uberaba;
CONSIDERANDO que a implantação do Doutorado Profissional em Educação exigiu novos ajustes na Estrutura Curricular do Mestrado Profissional
RESOLVE:
Art. 1º - A estrutura curricular do Curso de Mestrado Profissional em Formação docente para a educação básica
está organizada em torno da área de concentração intitulada Educação básica
, desenvolvida por meio de duas Linhas de Pesquisa, assim denominadas:
- Educação Básica: fundamentos e planejamento
- Práticas Docentes na Educação Básica
Art. 2º - A composição curricular do Mestrado corresponde a 28 (vinte e oito) créditos, equivalentes a 420 (quatrocentas e vinte) horas-aula, assim distribuídos:
- Disciplinas obrigatórias: 06 (seis) créditos
- Disciplinas eletivas: 09 (nove) créditos
- Seminario Obrigatório: 2(dois) créditos
- Atividades complementares: 02 (dois) créditos
- Orientação da dissertação, produto ou projeto de intervenção: 03 (três) créditos
- Exame de Qualificação: 02(dois) créditos
- Elaboração e defesa da dissertação, produto ou projeto de intervenção: 04(quatro) créditos
Parágrafo único. Cada crédito corresponde a 15 (quinze) horas-aula.
Art. 3º - São obrigatórias as seguintes disciplinas no Curso de Mestrado Profissional:
COMPONENTE CURRICULAR |
CARGA HORÁRIA |
CRÉDITOS |
Processos Investigativos em Contextos Escolares |
45 |
03 |
Políticas Públicas da Educação Básica No Brasil |
45 |
03 |
Seminário de Pesquisa em Educação Básica |
30 |
02 |
Art. 4º - São eletivas as seguintes disciplinas no Curso de Mestrado Profissional
COMPONENTE CURRICULAR |
CARGA HORÁRIA |
CRÉDITOS |
Alfabetização e Letramento |
45 |
03 |
Avaliação na Educação Básica |
45 |
03 |
Cultura e Práticas Educativas na Educação Básica |
45 |
03 |
Educação do Campo e Ruralidades |
45 |
03 |
Ensino e Aprendizagem na era digital |
45 |
03 |
Estudos Interdisciplinares na Educação Básica |
45 |
03 |
Gestão e Planejamento da Educação |
45 |
03 |
História da Educação Básica no Brasil |
45 |
03 |
Organização do Trabalho Pedagógico na Educação Básica |
45 |
03 |
Projeto de Intervenção na Educação Básica |
45 |
03 |
Teorias Pedagógicas no Brasil Republicanos |
45 |
03 |
Tópicos Especiais em Práticas Docentes na Educação Básica |
45 |
03 |
Tópicos Especiais em Fundamentos e Planejamento na Educação Básica |
45 |
03 |
Tópicos Especiais em Políticas Públicas e Direito à educação no Brasil |
45 |
03 |
Art. 5º - São obrigatórias os seguintes componentes curriculares de Orientação, Exame de Qualificação; Elaboração e defesa da dissertação/ produto ou projeto de intervenção
COMPONENTE CURRICULAR |
CARGA HORÁRIA |
CRÉDITOS |
Orientação I |
15 |
01 |
Orientação II |
15 |
01 |
Orientação III |
15 |
01 |
Exame de Qualificação |
30 |
02 |
Elaboração e Defesa da Dissertação, Produto ou Projeto de Intervenção |
60 |
04 |
Parágrafo único. As atividades de orientação no Curso de Mestrado constituem períodos de trabalho sistemático do aluno com seu orientador em torno do tema específico da dissertação/produto.
Art. 6º - As atividades complementares obrigatórias são normatizadas pelo PPGPE. O aluno deve comprovar as atividades em formulário próprio e solicitar a aprovação do Colegiado 30 (trinta) dias antes da Defesa da dissertação, produto ou projeto de intervenção.
Art. 7º - De acordo com o Artigo 52 da Resolução n.230/23, do Conselho Universitário da Uniube que regulamenta o PPGPE, todo aluno deverá se submeter ao Exame de Proficiência em Lingua Estrangeira até o final do primeiro ano letivo.
Art. 8º - Esta Resolução entra em vigor nesta data.
Uberlândia, 8 de abril de 2024.
Selva Guimarães - Coordenadora do PPGPE
RESOLUCIÓN N° 001/2024, DE LA JUNTA DEL PPGPE
Dispone la Estructura Curricular de la Maestría Profesional en Formación de Profesores de Educación Básica y deroga lo dispuesto en la Resolución del Directorio del PPGEP 001/2023
CONSIDERANDO que la propuesta de reforma y adaptaciones curriculares de la Maestría Profesional en Formación Docente de Educación Básica al Doctorado Profesional en Educación fue discutida y aprobada por la Junta de Programa, en reunión celebrada el 19 de octubre de 2023;
CONSIDERANDO lo dispuesto en la Resolución n.230/23, aprobada por el Consejo Universitario de Uniube, el 19 de diciembre de 2023, sobre la aprobación de modificaciones y actualizaciones del Reglamento del Programa de Posgrado en Educación, Campus Uberlândia, de la Universidad de Uberaba;
CONSIDERANDO que la implementación del Doctorado Profesional en Educación exigió nuevos ajustes a la Estructura Curricular de la Maestría Profesional
RESOLVER:
Art. 1º - La estructura curricular de la Maestría Profesional en Formación de Profesores de Educación Básica se organiza en torno al área de concentración denominada Educación Básica, desarrollada a través de dos Líneas de Investigación, denominadas a continuación:
- Educación Básica: fundamentos y planificación
- Prácticas docentes en la Educación Básica
Art. 2º - La composición curricular de la Maestría corresponde a 28 (veintiocho) créditos, equivalentes a 420 (cuatrocientas veinte) horas de clase, distribuidas de la siguiente manera:
- Materias obligatorias: 06 (seis) créditos
- Cursos optativos: 09 (nueve) créditos
- Seminario Obligatorio: 2(dos) créditos
- Actividades complementarias: 02 (dos) créditos
- Supervisión de la tesis, producto o proyecto de intervención: 03 (tres) créditos
- Examen de Calificación: 02(dos) créditos
- Elaboración y defensa de la tesis, producto o proyecto de intervención: 04(cuatro) créditos
Párrafo único. Cada crédito corresponde a 15 (quince) horas de clase.
Art. 3º - Son obligatorias las siguientes disciplinas en la Maestría Profesional:
COMPONENTE CURRICULAR |
CARGA HORARIA |
CRÉDITOS |
Procesos Investigativos en Contextos Escolares |
45 |
03 |
Políticas Públicas de la Educación Básica en Brasil |
45 |
03 |
Seminario de Pesquisa en Educación Básica |
30 |
02 |
Art. 4º - Son electivas las siguientes disciplinas en la Maestría Profesional
COMPONENTE CURRICULAR |
CARGA HORARIA |
CRÉDITOS |
Alfabetización y Lectura |
45 |
03 |
Avaluación de la Educación Básica |
45 |
03 |
Cultura y Práticas Educativas en la Educación Básica |
45 |
03 |
Educación Rural |
45 |
03 |
Enseñanza y Aprendizaje en la era digital |
45 |
03 |
Estudios Interdisciplinarios en la Educación Básica |
45 |
03 |
Gestión y Planificación en la Educación |
45 |
03 |
Historia de la Educación Básica en Brasil |
45 |
03 |
Organización del Trabajo Pedagógico en la Educación Básica |
45 |
03 |
Proyecto de Intervención en la Educación Básica |
45 |
03 |
Teorías Pedagógicas en el Brasil Republicano |
45 |
03 |
Temas Especiales en Práticas Docentes en la Educación Básica |
45 |
03 |
Tópicos Especiais en Fundamentos de la Planificación en la Educación Básica |
45 |
03 |
Tópicos Especiais en Políticas Públicas y Derecho a la educación em Brasil |
45 |
03 |
Art. 5º - Son obligatorios los siguientes componentes curriculares del Examen de Orientación y Calificación; Elaboración y defensa de la tesis/producto o proyecto de intervención
COMPONENTE CURRICULAR |
CARGA HORARIA |
CRÉDITOS |
Orientación I |
15 |
01 |
Orientación II |
15 |
01 |
Orientación III |
15 |
01 |
Examen de Calificación |
30 |
02 |
Elaboración y Defensa de Disertación, Produto o Proyeto de Intervención |
60 |
04 |
Párrafo único. Las actividades de supervisión en el Curso de Maestría constituyen períodos de trabajo sistemático del estudiante con su tutor en torno al tema específico de la disertación/producto.
Art. 6º - Las actividades complementarias obligatorias serán normadas por el PPGPE. El estudiante deberá colocar las actividades en un formulario específico y solicitar la aprobación del Claustro Académico con treinta (30) días de anticipación a la defensa de la disertación, producto o proyecto de intervención.
Art. 7º - De conformidad con el artículo 52 de la Resolución n. 230/23, del Consejo Universitario de Uniube que regula el PPGPE, todo estudiante debe realizar el Examen de Dominio de Lengua Extranjera al final del primer año académico.
Art. 8º - Esta Resolución entra en vigor en esta fecha.
Uberlândia, 8 de abril de 2024.
Selva Guimarães - Coordinador PPGPE
RESOLUTION No. 001/2024, OF THE PPGPE BOARD
Provides for the Curricular Structure of the Professional Master's Degree in Teacher Training for Basic Education and revokes the provisions of the PPGEP Board Resolution 001/2023
WHEREAS the proposal for reform and curricular adaptations of the Professional Master's Degree in Teacher Training for Basic Education to the Professional Doctorate in Education was discussed and approved by the Board of the Program, in a meeting held on October 19, 2023;
WHEREAS the provisions of Resolution No. 230/23, approved by the University Council of Uniube, on December 19, 2023, on the approval of changes and updates to the Regulations of the Postgraduate Program in Education, Uberlândia Campus, of the University of Uberaba;
WHEREAS the implementation of the Professional Doctorate in Education required new adjustments to the Curricular Structure of the Professional Master's Degree.
RESOLVES:
Art. 1º - The curricular structure of the Professional Master's Degree in Teacher Training for Basic Education is organized around the area of concentration entitled Basic Education, developed through two Lines of Research, thus named:
- Basic Education: foundations and planning
- Teaching Practices in Basic Education
Art. 2º - The curricular composition of the Master's Degree corresponds to 28 (twenty-eight) credits, equivalent to 420 (four hundred and twenty) class hours, distributed as follows:
- Mandatory subjects: 06 (six) credits
- Elective subjects: 09 (nine) credits
- Mandatory Seminar: 02(two) credits
- Complementary activities: 02 (two) credits
- Dissertation, product or intervention project supervision: 03 (three) credits
- Qualifying Exam: 02(two) credits
- Preparation and defense of the dissertation, product or intervention project: 04(four) credits
Sole paragraph. Each credit corresponds to 15 (fifteen) class hours.
Art. 3º - The following subjects are mandatory in the Professional Master's Course:
CURRICULAR COMPONENT |
WORKLOAD |
CREDITS |
Investigative Processes in School Contexts |
45 |
03 |
Public Policies for Basic Education in Brazil |
45 |
03 |
Basic Education Research Seminar |
30 |
02 |
Art. 4º - The following subjects are elective in the Professional Master's Course
CURRICULAR COMPONENT |
WORKLOAD |
CREDITS |
Literacy and Literacy Skills |
45 |
03 |
Evaluation in Basic Education |
45 |
03 |
Culture and Educational Practices in Basic Education |
45 |
03 |
Education in the Countryside and Rural Areas |
45 |
03 |
Teaching and Learning in the Digital Age |
45 |
03 |
Interdisciplinary Studies in Basic Education |
45 |
03 |
Management and Planning of Education |
45 |
03 |
History of Basic Education in Brazil |
45 |
03 |
Organization of Pedagogical Work in Basic Education |
45 |
03 |
Intervention Project in Basic Education |
45 |
03 |
Pedagogical Theories in Republican Brazil |
45 |
03 |
Special Topics in Teaching Practices in Basic Education |
45 |
03 |
Special Topics in Foundations and Planning in Basic Education |
45 |
03 |
Special Topics in Public Policies and the Right to Education in Brazil |
45 |
03 |
Art. 5º - The following curricular components are mandatory: Advising, Qualifying Exam; Preparation and defense of the dissertation/product or intervention project
CURRICULAR COMPONENT |
WORKLOAD |
CREDITS |
Advising I |
15 |
01 |
Advising II |
15 |
01 |
Advising III |
15 |
01 |
Qualifying Exam |
30 |
02 |
Preparation and Defense of Dissertation, Product or Intervention Project |
60 |
04 |
Sole paragraph. The advising activities in the Master's Course constitute periods of systematic work between the student and their advisor on the specific theme of the dissertation/product.
Art. 6º - The mandatory complementary activities are regulated by the PPGPE. The student must prove the activities on a specific form and request approval from the Board 30 (thirty) days before the defense of the dissertation, product or intervention project.
Art. 7º - According to Article 52 of Resolution No. 230/23 of the University Council of Uniube, which regulates the PPGPE, all students must take the Foreign Language Proficiency Exam by the end of the first academic year.
Art. 8º - This Resolution comes into effect on this date.
Uberlândia, April 8, 2024.
Selva Guimarães - PPGPE Coordinator